FőoldalAdataimKvízKvíz RanglistaÜzenetekIsmerőseimKéptárFórum
E-mail cím:
Jelszó:        
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszavam
FILM
Új hozzászólás
1 2 3 

Numerramar ( #87 ) 2014-11-21 13:39:11
Privát üzenet
Ma ismét sokadszor láttam a Magányos Lovast --- a végét
Az ahogy Johnny Deep - elvánszorog a végén abban benn van minden amit az indiánokkal tettek - a saját földjükről - betegen - egy bőrönddel amibe belefér a múltjuk a jelenük a jövőjük és mindenük. Ma is rezervátumokban élnek - vagy hívhatjuk koncentrációs tábornak is.
És amerika (sic) tanítja a demokráciát. Ma ez folyik Gáza övezetben ezt teszik a zsidók a palesztinokkal is.
Válasz erre

Numerramar ( #86 ) 2013-08-30 13:36:15
Privát üzenet
A Magányos Lovas

Hát Kemosabe!

Ez egy igazán remek film kicsit bizarr - kicsit morbid - kicsit véres - kicsi Lucky Luke - kicsit Volt Egyszer Egy Vadnyugat-kicsit Jó a Rossz és Csúf.

Hihetetlenül profin játszik az ember érzelmeivel egyszer végtelen szomorúság tölt el, mert hullahegyek nélkül átérzed, hogy itt egy népet irtottak ki (a haladás és demokrácia jegyében, ahogy ezt ma is teszi amerika sic )
A következő pillanatban pedig nevetsz a finom poénokon - aztán csodálkozol, mert mintha a Buster Keaton-i western burleszk elevenedne meg - Na és itt van Johnny Depp zseniális játéka - néha villanásokra beköszön egy - egy Jack Sparow-i gesztus, amit csak az vesz észre, aki sokszor nézte Veréb Jani kalandjai a Karib-tengeren. Egyszerre gondolkoztat és nevetett. Édes és keserű fájdalmas és felszabadító.
Válasz erre

Törölt bejegyzés ( #85 ) 2013-08-30 13:34:28
Törölve
kvízcity 33 ( #84 ) 2013-08-30 10:06:46
Privát üzenet
Elysium

A szokásos "kiválasztott - világmegváltó" séma ami a félelmetes benne, hogy ezt a létező valóságot sci-fi ként szeretné elénk tárni - azonban ez a mai valóság - bizonyos kiválasztottak már ma is ugyanúgy élnek és élvezhetik a világot mint a filmben az "Elysiumi Polgárok" a Világ két legnagyobb terrorista állama az Usa és Israel = USRAEL az I. de még inkább a II. Világháború befejezése óta törekszik egy hasonló földi-földönkívüli paradicsom létrehozására amelyhez minden eszközt felhasznál. Azt mondták 2012 után a Világ megváltozik és az emberiség minőségi változás előtt állhat - szerintem a Világ már megváltozott - az emberiség 99%-a olyan szellemi erkölcsi és anyagi elnyomás alá került, akkor is ha nem tudnak róla sokan,mint még soha internetező tv néző rabszolgák vagyunk sem az igazi valósághoz sem az igazi értékhez nincs közünk. Valami nagyon kevés átjön a filmben arról, hogy a Világ 99%-át a globális hatalmi elit élő szerszámként eszközként kezeli zombinak tekinti, erre neveli, de nem katartikus és nem megrázó, mert aki tudja az azt is tudja hogy ennek 99%-nak a 90%-a fel sem fogja mi tesznek vele hogy manipulálják nap mint nap. A 9% pedig tehetetlen lázadó közellenség a kormányok számára kiadott globális elit parancsa szerint: terrorista. Mint ahogy a szokásos hollywoodi, sírunk a végén a főhős önfeláldozó halála miatt feeling is benne van - miközben az álomgyár folyamatosan gyártja a különböző megváltókat sokan elfelejtik, hogy a megváltás megtörtént több mint 2000 éve és akit zsidók oly nagyon várnak az az Antikrisztus - aki még nagyobb szolgaságba viszi a Világot- Azonban lesz nagy pofára esés ugyanis ha Jézus másodszor visszajön - ítélni jön és nem önmagát újra feláldozni. Ezért törekszenek a zsidók arra, hogy a világot a: devianciába a drogos kábulatba az erkölcsi romlásba vigyék, hogy amikor Jézus visszatér azt mondhassák: Uram ez a Te néped,( a vérfertőzők a pulyálkodók a sodomiták a bálványimádók erőszaktevők és gyilkosok) ezekért áldoztad. Ez is a tervük része.
Válasz erre

Numerramar ( #83 ) 2013-08-23 10:56:11
Privát üzenet
Csodálkozom, hogy a mai értékrendbe egyáltalán belefért a most az MTV1-en nézett Calabriai Fiú című film - aki nem látta annak az élete szegényebb egy élménnyel - és csodával
Mindenkinek ajánlom!
Válasz erre

kvízcity 33 ( #82 ) 2013-07-17 10:52:09
Privát üzenet
sőt a Pacific stroy kicsit hajaz is az Appleseddre
Válasz erre

kvízcity 33 ( #81 ) 2013-07-17 10:45:40
Privát üzenet
Pacific Rim - magyar címmel Tűzgyűrű

Annyit lehet róla elmondani, hogy az amerikaiak is beléptek a Manga világába és a film valamivel jobb mint a kidobandó Csatahajó című sz...határ. Látvány és más semmi. A film a több mit 10-15 éve futó Japán ember irányította robotokból merít egy-ké kis Godzillával és lapos storyval. Az Appleseed című manga rajzfilm - többszörösen felülmúlja - ezzel mindent elmondtam.
Válasz erre

Törölt bejegyzés ( #80 ) 2013-04-26 19:30:55
Törölve
Gaia ( #79 ) 2013-02-17 18:55:43
Privát üzenet
Ma vetíti az M1 A némafilmes (The Artist) című mozit.
"Úgy látszik A némafilmest mindenki szereti. Bíráló kritikának nyoma sincs, a bloggerek ontják a rajongó bejegyzéseket. A fim sorozatban kapja a szakmai elismeréseket Európában, Amerikában és az egész világon. Az imdb szerint eddig 75 díjjal és 69 nevezéssel büszkélkedhet, utóbbiak közül jónéhány még díjjá avanzsálhat, köztük a 10 (!) Oscar jelölés."

Ajánlom mindenkinek
Válasz erre

Numerramar ( #78 ) 2012-12-15 20:46:32
Privát üzenet
Megnéztem a Hobbitot - noha nem mindenütt követi a könyvet fantasztikusan meg lett alkotva ez a film Fanoknak ajánlom - a helyszínek a tájak csodálatosak --Szuper lett hihetetlen jó eredeti hangon felirattal perfect
Válasz erre

Gaia ( #77 ) 2012-11-22 06:53:35
Privát üzenet
Bombaként robbant a Hollywood Repoter legújabb Lucasfilm-híre: a Star Wars-saga VIII. és IX. epizódjának forgatókönyvét Lawrence Kasdan és Simon Kinberg fogják megírni, akik egyúttal az új trilógia producerei is lesznek. A pezsgőbontós geek népünnepély abszolút indokolt: Kasdan A Birodalom visszavág és a Jedi visszatér sztoriját is társíróként jegyzi, Indiana Jones pedig Spielberg és Lucas mellett harmadrészben az ő gyermeke. Simon Kinberg sem kezdő: ő írta a 2006-os X-Men 3 és 2009-es Sherlock Holmes sztoriját.
A két forgatókönyvíró egyúttal az új trilógia társproducerei is lesznek. Kinberg egyébként jelenleg a Foxnak írja az X-Men-előzményfilm folytatását, de produceri teendőket is ellát a Disney új Hamupipőke-projektjében, ami azt jelenti, hogy a Lucasfilmet 4,05 milliárd dollárért megvásároló Walt Disney Company a veterán Star Wars-készítők mellett a saját embereit is ráállította a Csillagok háborúja franchise-re (a VII. rész írója például a Toy Story 3 geggyárosa, az Oscar-díjas Michael Arndt lett).
Válasz erre

Előzmény: ( #76 ) Gaia 2012-11-05 20:19:16
Gaia ( #76 ) 2012-11-05 20:19:16
Privát üzenet
A Star Wars rajongók nagy része hosszú ideje szeretné, ha a digitalizálások és 3D-ben felújítások helyett inkább újabb részek készülnének a legendás sci-fi sorozathoz: tegnap (5 napja) sorsdöntő fordulat történt a franchise életében: a Disney a Pixar és a Marvel után a LucasFilm-et is megvásárolta - 4 milliárd dolláros áron, - a vezetője pedig Kathleen Kennedy lesz, aki eddig a cég alelnöke volt, szakmai tekintetben pedig Spielberg-gel egy szinten említhető producer.
A tulajdonosváltással egy időben bejelentették a Star Wars: Episode VII-et is, ami nagy valószínűséggel egy újabb trilógia nyitófilmje lesz, a tervezett bemutatója pedig 2015. májusa.
A sztorit illetően egyelőre csak találgatások vannak, nyomtatott formában már jó előre meg van írva a történet, csak szemezgetni kell a Star Wars Univerzumban született több tucatnyi színvonalas alkotás közül - a rajongók nagy része Timothy Zahn Thrawn admirális-trilógiáját látná színesen a vásznon, ami röviddel a felkelés és az Új köztársaság győzelmét követő időkben játszódik, és méltó folytatása lehet az eredeti - nem a később készült 1-3 rész - trilógiának.
Persze lehet, hogy a Disney egy teljesen eredeti történetet készít inkább a filmhez, amit eddig nyilvánosságra hoztak az az, hogy George Lucas komoly útmutatást készített a Star Wars 7-9-hez, azonban sem a rendezői sem a produceri teendőkben nem kíván részt venni.
Válasz erre

kvízcity 33 ( #75 ) 2012-06-20 15:40:12
Privát üzenet
Prometheus - elég silányra sikeredett film, tulajdonképpen önálló filmként nem állná meg a helyét. Folyamatosan arra épít, hogy a néző már ismeri a folytatást. Logikailag széteső
nem érthető ki mit és miért tesz. Nem tudjuk ki honnan mit tud és mit nem, a többiekkel történő eseményekből. Nincsenek kérdések, sem válaszok a történésekre, csak reakciók, amelyeket szintén abból következtethetünk ami a jövőben történt. Ha ez film lett volna az első akkor az Alien soha nem született volna meg mert ez akkora szar. Azt is csak következtetni tudjuk, hogy "Ash-szindrómában" szenvedő beszélő fejű, test nélküli robotot a földre betelepülő és mimikriként itt élő idegenek arra programozták, hogy az általuk teremtett életre, általa szabadítsák rá a pusztulás csíráit. A kérdést nyitva hagyták az önmagát műtő és elrepülő űrhajósnőből (akiből megszülető ős Alien amelyet a filmbeli összes szereplő magától értetődőnek vesz és még csak meg se kérdezik ugyan mi történt) még egy ugyanekkora fos részt lehet csinálni.
Válasz erre

Numerramar ( #74 ) 2012-04-28 07:29:07
Privát üzenet
A Csatahajó --- anno domini egy amerikai filmkritikus azt írta a Mad Max első részéről - tömény emberi végbéltermék -
a Csatahajó még ennél is szarabb - nem is lehet róla mit írni - csak azért érdemes megnézni, hogy lássuk hova süllyedt az amerikai filmek színvonala.

Válasz erre

Gaia ( #73 ) 2012-03-28 18:38:34
Privát üzenet
Az április 1-i amerikai vetítés után már 2-án az HBO-n nézhető itthon is a Királyok csatája (Trónok harca 2. évad).

George R.R. Martin hihetetlenül népszerű regénysorozata alapján egy meglepetésekkel teli évad vár ránk, amit lehet, hogy még az előző szezonnál is sokkal jobban fogunk szeretni és dicsőíteni. A Királyok csatája az erőről fog szólni és a hatalomról, arról ahogyan az uralkodóházak egymásnak esnek, mert itt már semmi sem fog számítani, csak az, ahogy végződni fog. Újra mindenki egyet akar, és ez nem más, mint a Vastrón, amit most galád módon a Lannisterek uralnak, mert Cersei nem volt rest fiát a trónra ültetni, de a trónbitorlón eluralkodik majd a hatalomvágy. Láthatjuk azt, hogy a hatalom miként változtatja meg az embereket.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=ZXw4_bG3ovQ

Válasz erre

Gaia ( #72 ) 2012-01-03 16:51:53
Privát üzenet
Sziasztok!

Aki kedveli a nomád, pusztai népek életéről szóló filmeket,azoknak ajánlom a TV2 este 10 órakor kezdődő Nomád című filmet!

Oraz (Jason Scott Lee) egy új hős eljövetelét jósolja. Megszületik Mansur (Kuno Becker), kinek sorsa, hogy egyesítse a kazah népet, és dicső győzelemre vigye a harcokban. Jungar uralkodója Sharish hadvezért (Mark Dacascos) bízza meg, hogy végezzen a fiúval. Oraz elrejti Mansurt, aki a legendás Dzsingisz kán sarjával, Eralival (Jay Hernandez) nevelkedik. Szinte testvérként szeretik egymást egészen addig, míg meg nem jelenik Gaukhar, a szépséges és bátor leányzó, akibe mindketten beleszeretnek.

Válasz erre

Gaia ( #71 ) 2011-10-16 10:20:34
Privát üzenet
Az M1-en ma vetítik az Oscar-díjas "A bombák földjén" című filmet. Ajánlom mindenkinek!
Válasz erre

Gaia ( #70 ) 2011-04-20 11:49:04
Privát üzenet
Szia!

Feldobtam a labdát, sikerült leütnöd. Ez csak apróság......
Válasz erre

Előzmény: ( #69 ) Atia 2011-04-20 09:24:15
Atia ( #69 ) 2011-04-20 09:24:15
Privát üzenet
Üdv Mindenki :)

Nem a regény címe a Tűz és Jég dala, hanem a regényciklusé.
A kötetek : Trónok harca
Királyok csatája
Kardok vihara
és azt hiszem (ezt nem olvastam) Varjak vacsorája
A köv. készül, ha már ugyan nincs is készen.

Én nagyon vártam, de nem nagyon tetszett, nem adja vissza az eredeti könyv hangulatát, hiába Sean Bean Hátha majd a köv. részek .
Válasz erre

Előzmény: ( #68 ) Gaia 2011-04-18 16:47:50
Gaia ( #68 ) 2011-04-18 16:47:50
Privát üzenet
http://www.sorozatjunkie.hu/2011/04/04/tronok-harca-prologus/
itt az eredeti angol nyelvű változat megnézhető.
Válasz erre

Előzmény: ( #67 ) Gaia 2011-04-18 16:46:35
Gaia ( #67 ) 2011-04-18 16:46:35
Privát üzenet
Bocsánat, a link nem működik. Reggel még megvolt a prológus feliratos verziója az HBO oldalán, de délutánra eltűnt.
Válasz erre

Gaia ( #66 ) 2011-04-18 10:21:34
Privát üzenet
Az eredeti regény George R.R. Martin: A Tűz és a Jég dala
Válasz erre

Előzmény: ( #65 ) Gaia 2011-04-18 06:22:10
Gaia ( #65 ) 2011-04-18 06:22:10
Privát üzenet
Az HBO-n 18-án kezdődik egy ígéretesnek tűnő fantasy sorozat a Trónok harca (Game of Thrones).
A képtárt topikban, az egyéb kategóriában az HBO által sugárzott negyedórás anyag magyar felirattal nézhető (a magyar HBO direkt linkje hibát jelez, pff), és 18 éven aluliak számára nem ajánlott.
Válasz erre

kvízcity 33 ( #64 ) 2011-02-10 09:56:22
Privát üzenet
Az M1-en egy remek sorozat indult szombat du.-ként a Himalája útjain címmel.
Válasz erre

kvízcity 33 ( #63 ) 2011-01-06 09:34:38
Privát üzenet
Régebben néztem Cher Mask című filmjét.
1985-ben készült ez a megrázó erejű film.

A végső kép egy poros útszéli temető és Rocky Dennis
egyszerű verse ami könnyeket csal az ember szemébe pedig nagyon egyszerű a szövege, de a filmből fakadóan megrázó az, hogy egy fiatal beteg embernek milyen egyszerű dolgok adták meg a jót és a rosszat.

Eredetiben:

These things are good: ice cream and cake, a ride on a Harley, seeing monkeys in the trees, the rain on my tongue, and the sun shining on my face. These things are a drag: dust in my hair, holes in my shoes, no money in my pocket, and the sun shining on my face.

rossz fordításban:

Ezek a dolgok jók: egy fagylalt, és egy sütemény, egy kör a Harley-vel, látni a majmokat a fán, az eső a nyelvemen és a Nap süti az arcomat.

Ezek a dolgok a rosszak: por a hajamban, lyuk a cipőmön, az üres zsebem, de a Nap süti az arcomat.
Válasz erre

Gaia ( #62 ) 2010-12-02 05:34:28
Privát üzenet
Letöltve élvezhető. Mellesleg a film egy részét Ócsán és Fóton forgatták. Állítólag a TV2 fogja vetíteni a sorozatot.
Válasz erre

Előzmény: ( #61 ) Gaia 2010-12-01 18:19:10
Gaia ( #61 ) 2010-12-01 18:19:10
Privát üzenet
Az online mozi topicba!!
Válasz erre

Előzmény: ( #60 ) Gaia 2010-12-01 18:04:50
Gaia ( #60 ) 2010-12-01 18:04:50
Privát üzenet
Aki szereti Ken Follett Katedrális című regényét, az örülhet az első filmadaptációnak. Mini sorozat, az interneten fellelhető az eredeti címen The Pillars of the Earth.
Linket a képtárba tettem fel!
Válasz erre

Regiomontanus ( #59 ) 2010-11-20 20:42:04
Privát üzenet
Miért nem tudsz kvízelni? írj az üzemeltetésbe
Válasz erre

Előzmény: ( #58 ) kalapax 2010-11-20 20:33:00
kalapax ( #58 ) 2010-11-20 20:33:00
Privát üzenet
Én nem találom azt a dolgozatot!
De még kvízelni sem tudtam eddig... -((
Válasz erre

Előzmény: ( #56 ) Anonim 2010-11-20 08:20:25
Anonim ( #57 ) 2010-11-20 08:38:49
Privát üzenet
Kolja

A nagy kelet- és közép-európai rendszerváltás idején játszódó kitűnő Oscar díjas cseh film néhány jelenetét szeretném elemezni, a teljesség igénye nélkül, ahogy én láttam.

A film elején hallunk egy dalt, ami többször visszatér, más jelentéssel. A dal a 23. Zsoltár, először egy ravatalozóban hangzik el: Az ÚR az én pásztorom, nem szűkölködöm. Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet engem. Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet engem az ő nevéért. Ha a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert velem vagy, vessződ és botod vígasztal engem. A vessző és bot itt az ÚR szerető gondoskodását, irányítását, védelmét jelképezi, a dal a gyászolók vigasztalására szolgál, az Isten iránti bizalmat erősíti. A komor helyszínhez, a szomorú eseményhez és a vallásos énekhez egyáltalán nem illik a gordonkás és az énekesnő között lezajló udvarlási jelenet (inkongruens). Louka és Klára között nonverbális kommunikáció folyik, hatására a zsoltár szövege kétértelművé válik: az énekesnő énekel, lassan elindul felé a vonó (vessző) és felemeli a szoknyáját. A zenekar tagjai összenéznek, mosolyognak, az énekesnő fegyelmezetten végigénekli a zsoltárt, majd alaposan fejbevágja Loukát a kottával, és elviharzik. Ebben a helyzetben (az interakció nyilvánosság előtt zajlik) ez a megfelelő válasz. A következő jelenetben, másik hasonló helyszínen az énekesnő hátrább lép, alkalmat adva Loukának az újabb próbálkozásra, mikor ez elmarad, jelentőségteljesen hátranéz, szemével jelez, amikor a dalban ugyanahhoz a helyhez ér (nonverbális kommunikáció, diszkvalifikált üzenet: szívesen veszem a közeledésedet, a visszautasítás a ,,közönségnek" szólt - közli szavak nélkül).

Később Louka otthon játssza a dalt, és a gyerek halkan, dünnyögve énekel. A zsoltár visszanyeri eredeti szerepét, a gyerek saját vigasztalására énekli. Ugyancsak elhangzik a dal a film végén, a gyerek énekli, ezzel fejezi ki bánatát, mert fogadott apját el kellett hagynia, ugyanakkor az ismeretlen miatti szorongását próbálja enyhíteni.
*
Louka nem szereti a gyerekeket, nem tud mit kezdeni velük. Közeledésüket elutasítja, elhárítja. Párbeszéd Louka és a sírásó gyereke között: -Neked van otthon állatod? - Nincs. - Hát gyereked van? - Az sincs. - Mid van akkor? - közben elhárító mozdulatot tesz, felemeli a kezét, a tenyerét kifelé fordítja, mintha el akarná lökni magától a gyereket (metakommunikáció, testbeszéd). Egyrészt a gyerekkel folytatott interakció ellen tiltakozik, másrészt a kérdés kellemetlen számára, nem akarja végiggondolni, mije is van akkor? Hiszen a zene, a művészet, a hivatás érdekében vállalta (szülői hatásra) a ,,cölibátust", a hivatás gyakorlásától megfosztotta a hatalom, a zene szűkös kenyérkeresetté vált számára, mellette még mindenféle ügyeskedéssel próbálkozik megélhetése (és a mama elvárásainak kielégítése) érdekében, ebben helyzete nem különb az ügyeskedő sírásóénál, akinek legalább célja van: népes családja érdekében ügyeskedik.

A kapcsolat Louka és az édesanyja között aszimmetrikus, az anya nem fogadja el egyenrangú partnernek, önálló személyiségnek felnőtt fiát; többféle módon is megpróbálja magához láncolni, uralkodni rajta, ráerőltetni az akaratát. Eszközei: szülői tekintély felhasználása, anyagi és érzelmi zsarolás (nem akarhatod, hogy idegenekkel éljek együtt - metanyelvsláger), a meghalt apa felemlegetése ( apád is mindig mondta, hogy a zene cölibátus - nem veszi észre, hogy ez házasságuk kritikáját is jelentheti), a távol levő másik fiú állandó példaképül állítása ("ezt nem tette volna"). Fia ,,kedvenc" ételét főzi - Louka arckifejezéséből látjuk, hogy talán csak volt valamikor kedvenc étele a krumplis knédli. Mintha nem szeretnéd a bátyádat, mi bajod vele? - kérdezi a mama. - Az, hogy elment - feleli Louka, de egy régebbről származó neheztelés is él benne, mert a bátyja volt a mama kedvence a ,,bezzeg gyerek". Louka mindenáron meg akar felelni a mama elvárásainak, ki akarja érdemelni az elismerését, ezért nem tud tőle elszakadni (szerencsejátékos szindróma: egyszer nekem is sikerül). Hiába, továbbra is a bátyja a kedvenc. A mama nem őt hibáztatja, amiért elment, nehéz helyzetbe hozva ezzel anyját és öccsét, hanem Loukát, amiért nem eléggé megértő. Louka megfelelni akarásának jelentős szerepe van abban, hogy pénzért névházasságot köt az orosz Nagyezsdával.
*
Két mentős meghozza Kolyát, leteszik az ajtó elé a csomagjával együtt. Louka tiltakozna, de nem hallgatják meg, ők teljesítették a kötelességüket, gyerek és csomag a megadott címre kézbesítve, reklamációnak helye nincs.

Indirekt kommunikáció: a gyerek úgy áll az ajtóban a bőrönd mellett, ahogy odatették, mintha maga is csomag lenne, cipőfűzője kioldódott, orra folyik, fejét lehajtja, csendesen sírdogál, le van törve, kétségbe van esve. El kellett hagynia az otthonát, a hazáját, idegen országba hozták, azután az anyja is elhagyta, és most a bábuskától is elszakították, aki az összekötő kapocs volt közte és az idegen ország között, az egyedüli, aki értette a nyelvét. Ráadásul egy mogorva bácsihoz hozták, akitől fél, és aki láthatóan nem örül neki. Ha mindezt nem tudnánk az előzményekből, akkor is látható lenne abból, ahogyan ott áll, hogy ezt a gyereket valami nagy sérelem, veszteség érte.
Louka hívására nem mozdul, akkor indul el, amikor Louka beviszi a bőröndjét, mintha csak a csomag tartozéka lenne. Az ajtóban megáll, körülnéz, azután lép be. A kívülről jött bántással szemben teljesen bezárkózik, sündisznóállásba helyezkedik. Nemcsak a közös kód (nyelv) hiánya okoz köztük kommunikációs zavart, hanem a gyermek ellenállása is. Semmiféle interakciót nem akar folytatni a számára ellenszenves idegennel. Passzív ellenállást tanúsít: hagyja, hogy Louka kicserélje a cipőjét, ott marad, ahova teszi, viszont semmiféle kommunikáció-kísérletre nem reagál. Akkor enyhül meg egy kicsit, amikor Louka többször is ruszki csáj-t emleget. A teásbögrét akkor üríti fenékig, amikor a felnőtt nem látja - ez gyakori sértődött gyerekeknél. Ehhez hasonlóan egy másik jelenetben azonnal jó étvággyal elfogyasztja a cseh tyúkok által tojt 'ruszki tojást'.

Amikor a férfi betakarja, vigasztalóan megsimogatja, ráüt a kezére - ez már aktív ellenállás, az intim szférájába való beavatkozást utasítja el.

A passzív ellenállást reggel is folytatja, amikor Louka munkahelyére indulnak. Louka kézenfogná a gyereket, de az a háta mögé dugja a kezét, elutasítja a bizalmas kapcsolatot, egyébként engedelmesen követi a férfit.

Változik az álláspontja, mikor a kórházi látogatás után ,,a ggye bábuska?" kérdésére kétszer is a ,,bábuska alszik" választ kapja. Felméri a helyzetet: anya elment, a bábuska gyanúsan sokat alszik, Louka az egyetlen felnőtt, akinek a védelmére, gondoskodására számíthat, elfogadja szülőpótléknek, mivel - mint minden gyereknek - neki is szüksége van egy felnőtt közelségére - önként megfogja a férfi kezét. Gesztusértékű a mozdulat.
*
Louka A rendőrségi kihallgatásra magával viszi a gyereket is, mert nem tudja kire hagyni. A nyomozó a helyhez és a helyzethez nem illő szívélyességgel fogadja, mintha rég várt kedves vendég lenne. Az inkongruens viselkedés egy jól megtervezett játszma része. Szereplői a szívélyes, ,,emberséges nyomozó" és a szigorú ,,vadállat nyomozó" - kontra gyanúsított. A játszma a megfélemlítés, megalázás és a barátságos, emberséges bánásmód ügyes váltogatására épül. Célja, hogy a gyanúsított elárulja magát. A gyanúsított megfélemlítését szolgálja a sok rács is, jó néhány ajtó bezárul mögöttük, amíg a kihallgatóhelyiségbe érnek.

A gyerek jelenléte váratlan és zavaró körülmény. A nyomozónak nem tetszik, megpróbálja elválasztani őket. A gyerek és a felnőtt most tökéletesen érti egymást, mindkettőjük számára fontos, hogy együtt maradjanak. Louka próbál magyarázkodni: a gyerek nincs idegenekhez szokva, nagyon sírna. Csak oroszul ért, ha papírt és ceruzát kap, rajzolgat. Hangja alázatos, rábeszélő. A gyerek is résen van, nem hagyja magát lerázni, belekapaszkodik a Louka karjába és vészjósló hangokat hallat. Ha elviszed tőlem, ordítani, hisztizni fogok! - mondja a viselkedése - nonverbális kommunikáció. Ésszerű magatartás ez a részéről, hiszen eddig, ha a hozzátartozó felnőtt elment mellőle, nem jött többé vissza. Loukát már nem hagyja. Céljukat elérik, a gyerek maradhat.

A kommunikáció Pokorny és Louka között látszólag szimmetrikus, az ,,emberséges nyomozó" barátságosan teszi fel a kérdéseket, úgy beszél az kihallgatottal, mint ember az emberrel. Louka megpróbál hihető történetet előadni, a ,,Vénségére megbolondul az ember" metanyelvsláger az ő esetében akár igaz is lehetne. Az, hogy beszéd közben a ragasztószalaggal babrál, valamint a szaggatott előadásmód is azt mutatja, hogy zavarban van. Ez a zavar viszont beleillik a történetbe - melyik férfi mondaná el szívesen, minden zavar nélkül egy idegennek, hogy a nő, akit feleségül vett, érdekből ment hozzá, csúnyán rászedte, eszközül használta. A nyomozó sejti, hogy hazudik, de semmi bizonyítéka nincs. Megjelenik Novotny, a ,,goromba nyomozó" szerepében (eddig a másik szobában hallgatta le a beszélgetést). Pokorny bemutatja, Louka nyújtaná a kezét, Novotny elfordul, a mozdulat félbe marad. Az ablakon kinézve mondja: rossz hatással van a rokonaira, előbb a bátyja disszidált, azután a felesége. Megfordul, kellemetlen kérdéseket tesz fel, Louka igyekszik kivágni magát. Novotny hirtelen egészen közel megy, fölé hajol, és megkérdezi: Mennyit kaptál? - Eddig úgy tudtam, nem tegeződünk...- Nem tegeződünk, hanem én tegezlek téged! (csendőrpertu) - Minden bűnözőt tegezek. Az interakció itt már nyíltan asszimetrikus, Louka most már gyanúsított, sőt ,,bűnöző" (prejudikáció). Novotny igyekszik megalázni, megfélemlíteni, megtörni. Viselkedése fenyegető, látszik, semmilyen eszköztől sem riad vissza, csak hogy Loukát vallomásra bírja. Louka csak a névházasságban bűnös, a többi vádban ártatlan. Tényleg nem tudta, hogy felesége disszidálni akar, és nagyon is meglepte, hogy a gyerek őrá maradt. Itt nem kell hazudnia. Ráadásul vele van a gyerek. Kolya látszólag oda sem figyel, a szavakat nem érti (esetleg részben érti), a szavak mögötti jelentést (metanyelv) azonban annál inkább, a gyerekeknek különös érzékük van ehhez. A felemelt hang, a fenyegető testtartás jelzi számára, hogy fogadott apját bántani akarják; nem hagyja, odaszalad, az ölébe ugrik, átöleli, ezzel megvédi a lehetséges pofonoktól. Novotny dühöng, el akarja távolítani a gyereket, nem sikerül. Kérdés: Mi a szándéka a gyerekkel? Ezt a kérdést eddig talán még Louka sem tette fel magának, a válasz nagyon őszinte: - Megtartom, ha már így az apja lettem. Novotny utolsó aduja sem jön be: Kirúgatom a Filharmonikusoktól, legfeljebb temetéseken játszhat. Pokorny írásban közli, ,,Már csak temetéseken játszhat". Még néhány fenyegetés, búcsúzóul újra az ,,emberséges" Pokorny próbál a ,,lelkére beszélni", aztán elengedik őket.

Kolya és Louka győztes szövetségesekként hagyják el a küzdőteret. Kétszemélyes csoporttá, családdá alakultak Louka a rendőr kérdésére elvállalta a gyerek által már előbb neki osztott szerepet. Kapcsolatukban megvannak a jó család jellemzői: szolidaritás, védelem, cinkosságig menő összefogás a külvilág ártalmai, bántása ellen. Nem utolsósorban tudnak együtt örülni. - Hát ezzel megvolnánk - mondja Louka.
- Ezzel megvolnánk. Arranyoskám - mondja a gyerek.
- Nocsak, még néhány kihallgatás, és megtanulsz csehül.

Louka mosolyog, Kolya ugrándozik, egyszerre ünneplik a hatalom feletti győzelmüket, és egymásra találásukat.

A zsúfolt metrón elsodródnak egymástól, mindketten külső interakciót folytatnak, a fiú egy kiskutyával barátkozik, Louka egy régi ismerőssel találkozik, kapcsolatuk rövid időre megszakad. Kolya későn veszi észre, hogy Louka leszállt, a férfi beszélgetés közben megfeledkezik a gyerekről, az ajtók bezárulnak, mindketten kétségbeesetten keresik egymást. Hangosbemondón bemondják a gyerek eltűnését, pontos leírást adnak róla. Louka cseh nyelven szól Kolyához, orosz szavakat keverve beszédébe, és így fejezi be: az orosz nyelvű üzenet véget ért. Közvetett kommunikáció, a gyerek hallja, részben érti is, de nem tud válaszolni, nincs mód visszacsatolásra. Végül egymásra találnak, boldogan ölelik át egymást.
*
Születésnapot ünnepelnek, az asztalon torta, Kolya énekel, aztán elfújja a gyertyákat. Nagyon jó a hangulat, amikor csengetnek. A kisfiú éppen kibontja az ajándékát, boldogan fedezi fel, hogy egy hegedűt kapott. Ekkor megszólal egy ellenszenves női hang: - Muszáj ilyen magasan laknia? Zubáka elvtársnő érkezett a gyámügyről ünneprontónak. Megjelenése merev, hivatalos, a legrosszabb fajta bürokrata, kiégett, elfásult, mindenképpen alkalmatlan arra, hogy emberek (főleg gyerekek) sorsáról döntsön. Minden gondja az, hogy ad acta tegye az ügyet, olyan ,,apróságok" mint a gyerek érdeke vagy Louka akarata nem érdeklik, maga a gyerek sem. Egyetlenegyszer sem szól a gyerekhez, nem nevezi a nevén, Loukát kétszer is ,,néven szólítja", mindkétszer rossz nevet mond. Viselkedése éppen olyan inkongruens, mint a szívélyes rendőré, ugyanis mint gyámügyesnek az volna a dolga, hogy a tények alapos ismeretében a gyermek érdekeinek megfelelő határozatot hozzon. Őt viszont nem érdeklik sem a tények, sem a gyerek, ügyfeleinek még a nevét sem tudja. Louka többször is kísérletet tesz, hogy elmagyarázza, a helyzet változott, szeretné, ha a gyerek nála maradna, amíg az anyja el tudja vinni. Hiába erőlködik, Zubáka elmondja, hogy a szovjet hatóságok érdeklődnek a gyerek után, legközelebb a nagykövetség munkatársaival jön, magukkal viszik a kisfiút, szovjet nevelőotthonba kerül. Búcsúzáskor egy félmosollyal és ,,különben szép gyerek" megjegyzéssel próbálja enyhíteni szigorúságát. Távozása után Loukának és Kolyának nem marad más hátra, mint becsomagolni a csemodánt és vidékre menekülni.
*
Tömegtüntetés Prágában, a ,,bársonyos forradalom" győzelmét ünneplik. Louka is ott van, Kolyával a nyakában. Felidézi öreg barátja hangját, amikor egy látomásról beszélt neki: A kommunisták aranyrudakat vásároltak és Moszkvába menekültek. De Gorbacsov elverte őket az aranyrudakkal, és azt mondta: az aranyat hagyjátok itt, ti meg menjetek haza. Ott meg az ápolónők lázadtak fel. (A tömegben néhány ápolónőt látunk). De otthon senkinek sem kellettek (a kommunisták), főleg a fiatalok. Rezervátumba küldték őket, mint az indiánokat, Albániába. Mintegy gondolataira válaszul megpillantja a tömegben a két nyomozót, Pokornyt és Novotnyt, kulcsokat csörgetve a fejük fölött távolról szívélyesen üdvözlik, mintha a legjobb barátságban váltak volna el. Eszük ágába sincs Moszkvába, netán Albániába menni, itt maradnak, ,,váltják a rendszert". (Nem ott, de akkor hallottam: Legjobb üzlet manapság kocsmát nyitni a damaszkuszi úton - annyian járnak arra fel és alá.)

Elérkezik a nagy nap, Nagyezsda eljön a gyerekéért, Kolya és Louka eléje mennek a repülőtérre. A gyerek szemében egy pillanatra felvillan az öröm az anyja láttán, azután elfordul, Loukához bújik, átöleli. A férfi szelíden visszafordítja, de ő újra hozzábújik. Ezzel a nonverbális megnyilatkozással egyrészt Louka iránti szeretetét, ragaszkodását fejezi ki, másrészt az anyját bünteti, amiért hosszú időre elhagyta. Nagyezsda tekintetében kétségbeesés - lehet, hogy a fia már nem is szereti, nem is akar vele menni. (Figyelmeztetés minden rendű, rangú és nemzetiségű nagyezsdáknak: a gyerek nem csemodán, amit bárhol otthagyhatsz megőrzésre, mikor érte mész, nem biztos, hogy visszakapod, és biztos, hogy nem ugyanazt kapod vissza.) A zavar és kétségbeesés csak rövid ideig tart, győz az anya iránti szeretet, Kolya boldogan öleli át édesanyját.
*
Louka kikíséri az anyát és fiát a repülőtérre, kézen fogva mennek hármasban. Kolya boldog, rövid ideig úgy érezheti, hogy egyszerre van apukája és anyukája. Fogadott apjától puszival és ,,Szia apa" köszönéssel búcsúzik. Miután a repülő felszáll, Louka egy tükörrel találja szemben magát, szembesül önmagával. Fáradt, öreg, kétségbeesett. Tekintete hasonló Kolyáéhoz, mikor ott állt az ajtaja előtt, valami hasonló történt vele is. Elvettek tőle valami nagyon értékeset.
*
Louka visszakapta az állását, a Filharmonikus Zenekar tagjai örömmel üdvözlik, nagyrabecsülésüket fejezik ki. A tömegben ott van Klára is, hasa szépen gömbölyödik - indirekt közlés: Loukának saját gyereke, családja lesz. Happy end - vagy nagy csatáknak kezdete?
Válasz erre

Előzmény: ( #56 ) Anonim 2010-11-20 08:20:25
Anonim ( #56 ) 2010-11-20 08:20:25
Privát üzenet
Rengetegszer megnéztem ezt a filmet. Nem azért, mert annyira tetszett - bár nagyon tetszett - hanem mert esszét kellett írni belőle, amivel letudhattam a kommunikáció-vizsgát...
Mióta gyerekeim vannak, csak félszemmel figyeltem a filmekre. A másik szemem a munkán volt, amit közben végeztem (krumplihámozás, vasalás, varrás), és ha lett volna harmadik szemem, akkor az a gyerekeken, de az nincs, így ezt a kettőt kellett használnom a kissé eleven nebulók állandó figyelemmel kísérésére. Ezért aztán csak a történetre figyeltem, ha figyeltem, gesztusok, testbeszéd, metakommunikáció és egyébb finomságok mind kimaradtak.
Most viszont ezek voltak a lényeg. Nem volt könnyű, és nem tudtam elszakadni az egész történettől.
Most idemásolom a dolgozatot. Akiknek megmutattam, jól szórakoztak, talán ti is.
Válasz erre

kvízcity 33 ( #55 ) 2010-10-09 10:05:12
Privát üzenet
Az úton című film!

A filmet az Eli könyve című film klónjának is tekinthetnénk.
Amíg az Eli könyvében Denzel Washington egy vakok számára készült Bibliát cipel magával az atomháború sújtotta Világon--Amerikán ---- keresztül, az amerikai filmekben megszokhattuk, hogy a világ egyenlő Amerikával.

Addig az úton című filmben Viggo Mortensen egy gyermeket cipel végig a kannibalizmus által megfertőzött Amerikán.

A film borzasztó gyenge ha nem lenne benne ez a híres szereplő a film a tized osztályú olcsó pénzen készült amerikai tucatfilmekhez lenne hasonló.

A film utópisztikus - sci-fi thrillernek készült volna.

Semmilyen katartikus élményt nem nyújt a jellemek elnagyoltak. Az időbeli váltások nem váltják be a hozzá fűzött reményt. A kisfiú magyar szinkronhangja kifejezetten idegesítő.

Ha valaki igazán katartikus élményre vágyik annak ebben a kategóriában ajánlanám a Akira Kurosawa Dodeskaden (Dodesukaden 1970) című korszakos alkotását. Ahogy én tudom a cím maga egy hangutánzó szó (lehet, hogy tévedek) a sínen közlekedő villamos kerekeinek kattogását idézi.

A történet Tokió nyomornegyedében játszódik amikor először láttam a tv-ben a Kurosawa sorozatban nagyon megfogott,,,vannak ilyen filmek amit látni kell ahhoz, hogy az ember szelleme megtanuljon félni önmagától hogy a saját lényünk mélyére szálljunk és szembe nézzünk saját valónkkal.
ez a film ilyen sok egyébbel meghatározó élménye életemnek.

Csak sajnálni tudom Az úton című film alkotóit és a jobb sorsra érdemes Viggo Mortensent.

Talán meg kellet volna nekik is nézni a Dodeskadent!!!

A képtárba felteszek egy linket



Válasz erre


1 2 3 
FőoldalAdataimKvízKvíz RanglistaÜzenetekIsmerőseimKéptárFórum
E-mail cím:
Jelszó:        
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszavam

Kapcsolat: info@kvizcity33.hu
2008. Kvízcity33.hu. Minden jog fenntartva!
Polgári Kvízjáték oldal